Publicaties
Zorg dat er over jouw webwinkel geen klachten binnenkomen!
Het regent klachten over webshops. Ze leveren te laat, reageren niet op klachten of weigeren geld terug te geven. Zorg dat jouw webwinkel niet tot de beklaagde zaken hoort.Steeds meer Nederlanders hebben problemen met online aankopen bij onbetrouwbare websites, zo constateert de Consumentenautoriteit in een vandaag verschenen rapportage. Vele duizenden klachten over webshops kreeg overheidsmeldpunt ConsuWijzer in het eerste half jaar van 2011 binnen.
Inhoud klachten
De klachten over online winkels gaan vooral over:• Webwinkels die niet (tijdig) leveren;
• Webwinkels die niet reageren op klachten;
• Webwinkels die geen geld teruggeven als consumenten binnen de wettelijke bedenktijd het product hebben teruggestuurd.
Ook ontvangt de ConsuWijzer veel vragen van consumenten: 'Waar heb ik recht op bij online shoppen?' en 'Wat kan ik doen om een probleem met een webshop op te lossen?', zijn veelgehoorde vragen. Rita Buit van de Consumentenautoriteit zegt hierover in het AD: 'Het probleem is dat iedereen een webwinkel kan beginnen. Als er iets misgaat, kunnen online kopers nergens heen en voelen mensen zich machteloos.'
Fysiek versus online
In 2010 ging nog 35% van de klachten over webwinkels, dit jaar is dat 43%. Het grootste deel van de klachten - 57 % - blijft gaan over fysieke winkels, maar het verschil wordt dus wel kleiner. Dat het aantal webwinkels groeit en steeds meer mensen iets online kopen, zal hierin ook meespelen, aldus het AD.Jouw webshop
Heb jij een webwinkel of wil je een webshop beginnen? Zorg dat je alles goed afhandelt, zodat er over jouw zaak geen klachten kunnen binnenkomen. De Consumentenautoriteit kan namelijk boetes opleggen. Dus ga eens na: hoe strak is jouw levering geregeld? En wat doe je als je klachten ontvangt? Gaan je werknemers ook netjes om met klachten en volgen ze de wettelijke regels, zoals het teruggeven van geld als iemand niet tevreden is? Kortom: Kom je je beloftes na?Algemeen Dagblad 21-06-2011